POLITIK DALAM ISLAM
Politik Dalam Islam
Politik adalah 'ilmu pemerintahan' atau 'ilmu siyasah', iaitu 'ilmu
tata negara'. Pengertian dan konsep politik atau siasah dalam Islam sangat
berbeza dengan pengertian dan konsep yang digunakan oleh orangorang yang bukan
Islam. Politik dalam Islam menjuruskan kegiatan ummah kepada usaha untuk
mendukung dan melaksanakan syari'at Allah melalui sistem kenegaraan dan
pemerintahan. la bertujuan untuk menyimpulkan segala sudut Islam yang syumul
melalui satu institusi yang mempunyai syahksiyyah untuk menerajui dan
melaksanakan undang undang.
Pengertian ini bertepatan dengan firman Allah yang mafhumnya:
"Dan katakanlah: Ya Tuhan ku, masukkanlah aku dengan cara yang baik dan
keluarkanlah aku dengan cara yang baik dan berikanlah kepadaku daripada sisi Mu
kekuasaan yang menolong." (AI Isra': 80)
Di atas landasan inilah para 'ulama' menyatakan bahawa: "Allah
menghapuskan sesuatu perkara melalui kekuasaan negara apa yang tidak dihapuskan
Nya meIaiui al Qur'an"
v Asas asas Sistem Politik Islam Asas asas sistem politik Islam
ialah:
Hakimiyyah Ilahiyyah Hakimiyyah atau memberikan kuasa pengadilan
dan kedaulatan hukum tertinggi dalam sistem politik Islam hanyalah hak mutlak
Allah.
Tidak mungkin ianya menjadi milik sesiapa pun selain Allah dan
tidak ada sesiapa pun yang memiliki suatu bahagian daripadanya.
Fir man Allah yang mafhumnya: "Dan tidak ada sekutu bagi Nya
dalam kekuasaan Nya." (Al Furqan: 2)
"Bagi Nya segaIa puji di dunia dan di akhirat dan bagi Nya
segata penentuan (hokum) dan kepada Nya kamu dikembalikan." (A1 Qasas: 70)
"Menetapkan hukum itu hanyalah hak Allah." (A1 An'am: 57)
Hakimiyyah Ilahiyyah membawa pengertian pengertian yang berikut:
Ø Bahawasanya Allah adalah Pemelihara alam semesta yang pada
hakikatnya adalah Tuhan yang menjadi Pemelihara manusia, dan tidak ada jalan
lain bagi manusia kecuali patuh dan tunduk kepada sifat Ilahiyyah Nya Yang Maha
Esa
Ø Bahawasanya hak untuk menghakimi dan mengadili tidak dimiliki oleh
sesiapa kecuali Allah. Oleh kerana itu, manusia wajib ta'at kepada Nya dan
ber'ibadat kepada Nya
Ø Bahawasanya hanya Allah sahaja yang memiliki hak mengeluarkan hukum
sebab Dialah satu satu Nya Pencipta
Ø Bahawasanya hanya Allah sahaja yang memiliki hak mengeluarkan
peraturan peraturan, sebab Dialah satu satu Nya Pemilik
Ø Bahawasanya hukum Allah adalah sesuatu yang benar sebab hanya Dia
sahaja Yang Mengetahui hakikat segala sesuatu, dan di tangan Nyalah sahaja penentuan
hidayah dan penentuan jalan yang selamat dan lurus.
Hakimiyyah Ilahiyyah membawa erti bahawa teras utama kepada sistem
politik Islam ialah tauhid kepada Allah di segi rububiyyah dan uluhiyyah Nya.
v Risalah Jalan kehidupan para rasul diiktiraf oleh Islam sebagai
sunan al huda atau jalan jalan hidayah.
Jalan kehidupan mereka berlandaskan kepada segala wahyu yang
diturunkan daripada Allah untuk diri mereka dan juga untuk umat umat mereka.
Para rasul sendiri yang menyampaikan hukum hukum Allah dan syari'at
syari'at Nya kepada manusia.
Risalah bererti bahawa kerasulan beberapa orang lelaki di kalangan
manusia sejak Nabi Adam hingga kepada Nabi Muhammad s.a.w adalah satu asas yang
penting dalam sistem politik Islam.
Melalui landasan risalah inilah maka para rasul mewakili kekuasaan
tertinggi Allah di dalam bidang perundangan dalam kehidupan manusia.
Para rasul menyampaikan, mentafsir dan menterjemahkan segala wahyu
Allah dengan ucapan dan perbuatan mereka.
Dalam sistem politik Islam, Allah telah memerintahkan agar manusia
menerima segala perintah dan larangan Rasulullah s.a.w.
Manusia diwajibkan tunduk kepada perintah perintah Rasulullah s.a.w
dan tidak mengambil selain daripada Rasulullah s.a.w untuk menjadi hakim dalam
segala perselisihan yang terjadi di antara mereka.
Firman Allah yang mafhumnya: "Apa yang diperintahkan Rasul
kepadamu, maka terimalah dan apa yang dilarangnya bagi kamu, maka
tinggatkanlah." (Al Hasyr: 7)
"Dan Kami tidak mengutus seorang Rasul melainkan untuk dita'ati
dengan seizin Allah." (An Nisa': 64)
"Dan barangsiapa yang menentang Rasul setelah jelas kebenaran
baginya, dan mengikuti jalan yang bukan jalan orang orang mu'min, akan Kami
biarkan mereka bergelimang daiam kesesatan yang telah mereka datangi, dan Kami
masukkan ia ke dalam jahannam dan jahannam itu adalah seburuk buruk tempat
kembali." (An Nisa: 115)
"Maka demi Tuhanmu, mereka pada hakikatnya tidak beriman
hingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan,
kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka sesuatu keberatan terhadap
keputusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya." (An
Nisa': 65)
v Khalifah Khalifah bererti perwakilan. Dengan pengertian ini, ia
bermaksud bahawa kedudukan manusia di atas muka bumi ialah sebagai wakil Allah.
Ini juga bermaksud bahawa di atas kekuasaan yang telah diamanahkan
kepadanya oleh Allah, maka manusia dikehendaki melaksanakan undang undang Allah
dalam batas batas yang ditetapkan.
Di atas landasan ini, maka manusia bukanlah penguasa atau pemilik,
tetapi ia hanyalah khalifah atau wakil Allah yang menjadi Pemilik yang
sebenarnya.
Firman Allah yang mafhumnya: "Ingatlah ketika Tuhanmu
berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang
khalifah di muka bumi... " (Al Baqarah: 30)
"Kemudian Kami jadikan kamu khalifah khalifah di muka bumi
sesudah mereka supaya Kami memperhatikan bagaimana kamu berbuat." (Yunus:
14)
Seseorang khalifah hanya menjadi khalifah yang sah selama mana ia
benar benar mengikuti hukum hukum Allah.
Ø Oleh itu khilafah sebagai asas ketiga dalam sistem politik Islam
menuntut agar tugas tersebut dipegang oleh orang orang yang memenuhi syarat
syarat berikut: -Mereka mestilah terdiri daripada orang orang yang benar benar
menerima dan mendukung prinsip prinsip tanggungjawab yang terangkum di dalam
pengertian khilafah
Ø Mereka tidak terdiri daripada orang orang zalim, fasiq, fajir dan
lalai terhadap Allah serta bertindak melanggar batas batas yang ditetapkan oleh
Nya -Mereka mestilah terdiri daripada
orang orang yang ber'ilmu, berakal sihat, memiliki kecerdasan, kea'rifan serta
kemampuan intelek dan fizikal
Ø Mereka mestilah terdiri daripada orang orang yang amanah sehingga
dapat dipikulkan tanggungjawab kepada mereka dengan aman dan tanpa keraguan
v Prinsip prinsip Utama Sistem Politik Islam Prinsip prinsip sistem
politik Islam terdiri daripada beberapa perkara di antaranya:
o
Musyawarah
- Prinsip pertama dalam sistem politik Islam ialah musyawarah. -Asas musyawarah
yang paling utama adalah berkenaan dengan pemilihan ketua negara dan orang
orang yang akan menjawat tugas tugas utama dalam pentadbiran ummah.<p>
</p>-Asas musyawarah yang kedua pula adalah berkenaan dengan penentuan
jalan dan cara perlaksanaan undangundang yang telah dimaktubkan di dalam al
gur'an dan al Sunnah.<p> </p>-Asas musyawarah yang seterusnya ialah
berkenaan dengan jalan jalan menentukan perkara perkara baru yang timbul di
kalangan ummah melalui proses ijtihad.
o
Ke'adilan
Prinsip kedua dalam sistem politik Islam ialah keadilan. Ini adalah menyangkut
dengan ke'adilan sosial yang dijamin oleh sistem sosial dan sistem ekonomi
Islam.
o
Ke'adilan
di dalam bidang bidang sosioekonomi tidak mungkin terlaksana tanpa wujudnya
kuasa politik yang melindungi dan mengembangkannya.
Di dalam perlaksanaannya yang luas, prinsip ke'adilan yang
terkandung dalam sistem politik Islam meliputi dan menguasai segala jenis
perhubungan yang berlaku di dalam kehidupan manusia, termasuk ke'adilan di
antara rakyat dan pemerintah, di antara dua pihak yang bersengketa di hadapan
pihak pengadilan, di antara pasangan suami isteri dan di antaxa ibu bapa dan
anak anaknya.
Oleh sebab kewajiban berlaku 'adil dan menjauhi perbuatan zalim
adalah merupakan di antara asas utama dalam sistem sosial Islam, maka menjadi
peranan utama sistem politik Islam untuk memelihara asas tersebut.
Pemeliharaan terhadap ke'adilan merupakan prinsip nilai nilai
sosial yang utama kerana dengannya dapat dikukuhkan kehidupan manusia dalam
segala aspeknya.
v Kebebasan Prinsip ketiga dalam sistem politik Islam ialah
kebebasan. Kebebasan yang dipelihara oleh sistem politik Islam ialah kebebasan
yang berteraskan kepada ma'ruf dan kebajikan.Menegakkan prinsip kebebasan yang
sebenar adalah di antara tujuan tujuan terpenting bagi sistem politik dan
pemerintahan Islam serta asas asas bagi undang undang perlembagaan negara
Islam.
v Persamaan Prinsip keempat dalam sistem politik Islam ialah
persamaan atau musawah. Persamaan di sini terdiri daripada persamaan dalam
mendapat dan menuntut hak hak, persamaan dalam memikul tanggungjawab menurut
peringkat peringkat yang ditetapkan oleh undang undang perlembagaan dan
persamaan berada di bawah taklukan kekuasaan undang undang.
v Hak Menghisab Pihak Pemerintah Prinsip kelima dalam sistem politik
Islam ialah hak rakyat untuk menghisab pihak pemeriritah dan hak mendapat
penjelasan terhadap tindak tanduknya. Prinsip ini berdasarkan kepada kewajiban
pihak pemerintah untuk melakukan musyawarah dalam hal hal yang berkaitan dengan
urusan dan pentadbiran negara dan ummah.
Hak rakyat untuk disyurakan adalah bererti kewajipan
setiap anggota di dalam masyarakat untuk menegakkan kebenaran dan menghapuskan
kemungkaran. Hak ini dalam pengertian yang luas juga bererti hak untuk
mengawasi dan menghisab tindak tanduk dan keputusankeputusan pihak pemerintah.
Prinsip ini berdasarkan kepada firman Allah yang mafhumnya:
"Dan apabila ia berpaling (daripada kamu), ia berjalan di bumi untuk
mengadakan kerosakan padanya, dan merosak tanaman tanaman dan binatang ternak,
dan Allah tidak menyukai kebinasaan." (Al-Baqarah: 205)
"..maka berilah keputusan di antara manusia dengan 'adil dan
janganlah kamu mengikut hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu daripada
jalan Allah. Sesungguhnya orang orang yang sesat daripada jalan Allah akan
mendapat 'azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan."
(Sad: 26)
v Tujuan Politik Menurut Islam Tujuan sistem politik Islam ialah
untuk membangunkan sebuah sistem pemerintahan dan kenegaraan yang tegak di atas
dasar untuk melaksanakan seluruh hukum syari'at Islam.
Tujuan utamanya ialah untuk menegakkan sebuah negara Islam atau
Darul Islam. Dengan adanya pemerintahan yang mendukung syari'ah, maka akan
tertegaklah al Din dan berterusanlah segala urusan manusia menurut tuntutan
tuntutan al Din tersebut.
Ø Para fuqaha Islam telah menggariskan sepuluh perkara penting
sebagai tujuan kepada sistem politik dan pemerintahan Islam.
Ø Memelihara keimanan menurut prinsip prinsip yang telah disepakati
oleh 'ulama' salaf daripada kalangan umat Islam
Ø Melaksanakan proses pengadilan di kalangan rakyat dan menyelesaikan
masalah di kalangan orang orang yang berselisih
Ø Menjaga keamanan daerah daerah Islam agar manusia dapat hidup dalam
keadaan aman dan damai
Ø Melaksanakan hukuman hukuman yang ditetapkan syara' demi melindungi
hak hak manusia
Ø Menjaga perbatasan negara dengan pelbagai persenjataan bagi
menghadapi kemungkinan serangan daripada pihak luar
Ø Melancarkan jihad terhadap golongan yang menentang Islam
Ø Mengendalikan urusan pengutipan cukai, zakat dan sedekah sebagai
mana yang ditetapkan oleh syara'
Ø Mengatur anggaran belanjawan dan perbelanjaan daripada
perbendaharaan negara agar tidak digunakan secara boros ataupun secara kikir
Ø Mengangkat pegawai pegawai yang cekap dan jujur bagi mengawal
kekayaan negara dan menguruskan hal ehwal pentadbiran negara
Ø Menjalankan pengaulan dan pemeriksaan yang rapi di dalam hal ehwal
amam demi untuk memimpin negara dan melindungi al Din.
Sumber : Fb"Amirul"
0 Response to "POLITIK DALAM ISLAM"
Post a Comment